pondělí 18. března 2013

Chléb náš domácí


Nejsem zručná ani pracovitá.

Při návštěvě mé kamarádky Pavlínky jsem se nakazila háčkováním (občas mám pocit, že mám momentálně místo mozku bavlnky), při návštěvě mé další kamarádky z dob studií v Praze jsem ochutnala domácí chleba. Vyloudila jsem recept a protože se hned první povedl, další také a zatím všechny ostatní, děláváme ho celkem často.
Můj zlatej Pája mi samozřejmě asistuje, abych se nespálila.

A tady je recept:
3 hrnky hladké mouky (dávám 2 hrnky hladké a 1 hrnek žitné)
1 lžička sušeného droždí (mám zkušenost s obyčejným Labeta i francouzským)
1,5 lžičky soli
1 lžička mletého kmínu (dávám 2 lžičky celého)
1,5 hrnku studené vody
1 lžička octa





nejprve smíchám sušené droždí
s ostatními sypkými surovinami
Vše stačí zamíchat měchačkou (vznikne řidší těsto), poté přikryjeme utěrkou a necháme kynout 12-18 hodin (nechávám podle potřeby mé lakoty - vždycky čekám na noční proud).
Před pečením těsto "probereme" měchačkou a posypeme ho hladkou moukou (to jsem zjistila až teď a tak jsem to ještě nikdy neudělala, protože jak je mým zvykem, čtu mezi řádky, jen co mi baví).


pak přileju vodu a lžičku octa
Zapneme si troubu na 230°C a vložíme do ní jakoukoliv zapékací misku (o objemu cca 2 litry) a necháme ji nahřát 30 minut. Po tuto dobu nám bude odpočívat i těsto. Po uplynutí doby misku vyndáme a přendáme do ní připravené těsto (ještě přidávám slaninu, sušenou osmaženou cibulku z mé oblíbené IKEA, slunečnicová semínka nebo semínka z tykve), jehož povrch ještě posypeme kmínem. (Posypávám i slunečnicovým semínkem). Přikryjeme (postačí alobal) a dáme péci na 30 minut. Po třiceti minutách chléb odklopíme a dopečeme ještě dalších 20 - 30 minut.

dám do nádoby, kterou jsem půl hoďky
nahřávala v troubě
přikreju a půl hodiny peču přikryté,
další půl hodinu peču odkryté...
... a tady je výsledek


6 komentářů:

  1. to zní nejak složitě - už jen "žitnou" neumím ani koupit :))
    ale jestli chutná, tak jak vypadá, tak by možná stálo za to ho zkusit ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. myslíš, že ted je to pro mne jednodušší? :D

      Vymazat
    2. Když to dokážu já... Tak Ty to určitě ještě zdokonalíš. Vždycky jsi mi byla vzorem.

      Vymazat
  2. Je fakt skvělý, už ho dělám z dvojité dávky a stejně se po něm hned zapráší:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat