neděle 26. ledna 2014

Moje první vánočka

Kdysi jsem se rozhodla, že jídlo, které je z kvásku, musí se zadělávat až z toho bolí ručička a kynout, je jen pro opravdové kuchařky a že bych to nedokázala. Knedlíky už jsem dokázala, rohlíky taky, ale na vánočku jsem si netroufala, i když mi moje kolegyňka Monika dala recept (několikrát, já ho vždycky založila tak, abych ho nenašla a měla ten správný důvod, proč o vánocích máme zas kupovanou).
Ale když jsem viděla, jakou krásnou vyrobila Ploduska, měla jsem pocit, že to musím vyzkoušet také.

A tady je ten recept od Moniky:

1 balíček čerstvého droždí
100 g krupicového cukru + 1 lžíce do kvásku
200 - 250 ml vlažného mléka
500 g polohrubé mouky
+ trocha hladké mouky na poprášení těsta
50 g spařených a opláchnutých rozinek
1 - 2 lžíce rumu
1/2 sáčku vanilkového cukru
1/4 lžičky soli
trochu nastrouhané kůry z dobře omytého citronu
špetka muškátového květu
špetka mletého anýzu
2 - 3 žloutky
50 g pokrájených oloupaných mandlí
30 g vlašských ořechů
150 g rozpuštěného másla + trocha na pomazání
1 vejce na potření
moučkový cukr na poprášení


  1. Všechny suroviny nechte dojít pokojové teploty. Z droždí, lžíce cukru, vlažného mléka a dvou lžic mouky připravte kvásek a uložte ho na teplé místo, aby se mu dobře kynulo. Rozinky dejte do misky a zalijte je rumem. Mezitím v zadělávací míse smíchejte prosátou mouku s cukrem, vanilkovým cukrem, solí, citronovou kůrou a kořením.
  2. Do směsi vlijte vykynuté kvasnice, přidejte žloutky, rozinky máčené v rumu, dvě třetiny sekaných mandlí, překrájené ořechy a nakonec i rozpuštěné vlažné máslo. Těsto důkladně zpracujte - nejdříve vařečkou v míse a potom ještě rukama. Ještě nemám Bošku, tak jsem používala jen ruce.
  3. Popraště těsto moukou, přikryjte a nechte ho v míse kynout asi dvě hodiny. Během této doby ho dvakrát až třikrát krátce propracujte vařečkou. (Říká se tomu "přetužit", z těsta unikne nahromaděný oxid uhličitý a dostane se do něj čerstvý vzduch, který usnadňuje práci kvasinkám.
  4. Vykynuté těsto na vále opět zpracujte, podle Plodusky jsem rozdělila na 8 bochánků a začala plést.
     
  5.  Předehřála jsem troubu na 220, pomazala vajíčkem, posypala mandlemi a dala péct.

  6. Deset minut jsem pekla na 220 a pak dopékala při teplotě 150 °C až se mi zdála hotová.







Upečenou jsem namazala rozpuštěným máslem smíchaným s rumem.











Ráno byla s kakaem. 

Úžasná.
Děkuju Monice i Pavlínce.

4 komentáře:

  1. Jé, a tak krásně do zlatova upečená, já snad půjdu zadělat:-)))) Ale ne, nemám kvasnice:-)

    OdpovědětVymazat
  2. velmi podobný recept! já rozinky nedávám - jednak je děti nejedí resp vyšťourávají a druhak, když jsem kdysi pekla tvarohovou tak mi nešli hezké ty válečky :)))

    OdpovědětVymazat
  3. v chytré knížečce je, že se peče tak dlouho, z kolika je mouky - půl kila - půl hodiny, 3/4 kila - 3/4 hodiny atd

    OdpovědětVymazat
  4. Moc děkuju za radu. Určitě jsem jí pekla víc než půl hodiny a dole už byla víc než jsem chtěla. Stejně jí budu pro velký úspěch dělat zase.

    OdpovědětVymazat